Huszonöt éve vagyok ügyvéd. Amikor elkezdtem gyakorolni, még vastag aktákban lapozgattam, kézzel írtam a feljegyzéseket, és imádkoztam, hogy a titkárnőm el tudja olvasni a kézírásomat. Ma már egészen másképp dolgozom – és őszintén bevallom, sosem gondoltam volna, hogy ilyen könnyű lehet az életem.
Hogyan kezdődött nálam a digitális átállás?
Eleinte szkeptikus voltam. „Nekem bejött eddig is” – mondogattam magamnak. Aztán jött egy ügy, ahol három kollégával kellett együtt dolgoznom, és a dokumentumok folyamatos oda-vissza küldözgetése majdnem megőrjített. Akkor döbbentem rá: vagy változtatok, vagy beleőszülök ebbe a káoszba.
Az első lépés a legnehezebb volt. Bevallom, féltem. Mi lesz, ha elvesznek az adatok? Mi van, ha nem értem a rendszert? Mi van, ha az ügyfeleim nem bíznak a „felhőben„? De aztán elkezdtem használni egy digitális ügyvédi programot, és pár hét múlva már nem értettem, hogyan bírtam ki eddig nélküle.

Mit jelent számomra a mindennapokban?
Reggel 8 óra – Az iroda helyett a kávézóban
Ma reggel nem mentem be az irodába. Egy fontos tárgyalás előtt ülök egy kávézóban, és a laptopomon áttekintem az ügyet. Minden dokumentum előttem van: a beadványok, a levelezés, a bírósági határozatok. Nem kellett semmit kinyomtatnom, nem kellett aktát cipelnem. Minden ott van, ahol szükségem van rá.
Délelőtt 10 óra – A tárgyaláson
A bíróságon az ellenfél ügyvédje egy vastag aktát pakol ki. Én csak a laptopomat nyitom ki. Amikor a bíró egy korábbi beadványra hivatkozik, én 10 másodperc alatt előkeresem. A kollégám még mindig lapozgat. Nem akarok dicsekedni, de látom a bíró tekintetén: ez professzionális.
Délután 2 óra – Ügyfélmegbeszélés
Egy új ügyfél ül velem szemben. Miközben beszélgetünk, beírom az adatait a rendszerbe. A CégadatAPI automatikusan kiegészíti a céginformációkat – nem kell kézzel begépelnem a cégjegyzékszámot, az adószámot, a címet. Aztán rögzítem az első konzultáció idejét. A rendszer automatikusan számolja, hogy mennyi munkaidőt töltöttem az üggyel. Nem kell utólag emlékezetből rekonstruálnom.
Délután 4 óra – A PMT-nyilvántartás réme
Régen ez volt a rémálmom. A pénzmosás elleni nyilvántartás vezetése, a tényleges tulajdonosok rögzítése, a PEP-ek ellenőrzése – órákat töltöttem vele, és mindig féltem, hogy hibázok. Most? Strukturált mezők, automatikus kockázati besorolás, és ha jön a kamarai ellenőrzés, két kattintással exportálom Excelbe az egészet. Kész. Nincs stressz, nincs álmatlan éjszaka.
Délután 5 óra – Számlázás
Ez volt a másik gyűlölt feladat. Végigmenni az ügyeken, összeszámolni a munkaórákat, kiállítani a számlákat. Most a rendszer már rögzítette az összes munkaidőt. Látom, hogy melyik ügyben mennyi időt dolgoztam, és egy kattintással kiállítom az e-számlát a Számlázz.hu integráción keresztül. Ami régen egy délutánt vett igénybe, most 20 perc.
Este 7 óra – Otthon a családdal
A legfontosabb változás talán ez. Régen este is az irodában ültem, mert „még ezt az egy ügyet meg kell néznem”. Most otthon vagyok a családommal. Ha mégis felmerül valami sürgős, a telefonomon is megnézhetem az ügyet. De ritkán van rá szükség, mert a rendszer automatikusan figyelmeztet a közelgő határidőkre. Nem kell állandóan az agyamban tartanom mindent.

Mit tanultam az évek során?
A félelem alaptalan volt
Sosem vesztettem el egyetlen dokumentumot sem. Ellenkezőleg: amikor a laptopom egyszer tönkrement, egyszerűen bejelentkeztem egy másik gépről, és minden ott volt. A biztonsági mentések két különböző országban tárolódnak. Ez biztonságosabb, mint bármi, amit én magam tudnék csinálni.
Az ügyfelek értékelik
Eleinte azt hittem, az ügyfelek nem bíznak majd a digitális megoldásokban. De amikor látják, hogy milyen gyorsan tudok reagálni, hogy minden információ a kezemben van, hogy precízen tudom követni az ügyeiket – akkor megbíznak. A professzionalizmus nem a vastag aktákban van, hanem a hatékonyságban.
Több időm van a lényegre
Régen az adminisztráció vitt el rengeteg időt. Most ez automatizált. Több időm van gondolkodni, stratégiát építeni, az ügyfelekkel beszélgetni. Arra, amiért ügyvéd lettem: a jogi munkára.
Együttműködés külső kollégákkal
Amikor megbízási szerződést kötök egy másik városban dolgozó kollégával, egyszerűen beállítom neki a hozzáférési jogokat. Látja az ügy dokumentumait, a határidőket, mindent. Nem kell e-mailben ide-oda küldözgetni a fájlokat. Valós időben dolgozunk együtt.
Mi a tanács a kollégáknak?
Ha te is azon gondolkodsz, hogy váltasz-e digitális megoldásra, akkor azt mondom: ne habozz. Igen, az elején lesz egy tanulási görbe. Igen, ki kell lépni a komfortzónádból. De megéri.
Nem kell megijedni a technológiától. Ezek a rendszerek ügyvédeknek készültek, nem informatikusoknak. Ha én meg tudtam tanulni ötven felett, akkor bárki meg tudja.

Zárszó
Ma már nem tudom elképzelni az életemet digitális ügyvéd program nélkül. Nem azért, mert divatos, hanem azért, mert működik. Hatékonyabb vagyok, kevesebbet stresszélek, és több időm van arra, ami igazán számít: a családomra és a jogi munkára.
A digitális átállás nem a jövő – ez a jelen. És aki még mindig a papíralapú rendszernél tart, az nemcsak magát hátráltatja, hanem az ügyfeleit is. Mert az ügyfeleink megérdemlik a legjobb szolgáltatást – és ma ez digitális.

